over
State of Art

ONS LEVENSVERHAAL

Over ons

State of Art is een familiebedrijf dat bekend staat om zijn rijke historie. Deze gaat terug tot het begin van de twintigste eeuw. Jaarlijks ontwikkelt State of Art acht collecties kleding voor mensen met een actieve lifestyle. De passie voor stijlvolle modern-classicskleding in combinatie met de klassieke autosport valt al jaren in de smaak en de liefde voor klassiekers zit in de genen van het merk verankerd. Met sportieve, eigentijdse en comfortabele mode blijft State of Art ook de vele komende jaren nog ‘a statement of style’.

Geschiedenis

Geschiedenis van het fabriekspand

In 1935 erfde Albert Westerman Sr. van zijn tante een perceel grond van ca 800 m² in het gebied tussen de Dr. Besselinkstraat, Op den Akker en de Nieuwe Maat in Lichtenvoorde. Het hele gebied bestond uit 9 percelen met evenzoveel eigenaren. Het lukte Albert Westerman Sr. uiteindelijk al deze percelen te verwerven en zijn bedrijfspand uit te breiden.

Opmerkelijk is dat er door dit gebied een zandpad liep. Aanvankelijk werd er tot dit pad gebouwd, maar na 1950 ook over dit pad heen. De loop van dit pad is vandaag nog steeds zichtbaar. Men bewandelt dit pad als men door de lange gang naar de breierij loopt.

Nadat in 1936 en 1937 de helft van de eigen grond was bebouwd, verkreeg Albert Westerman Sr. zijn eerste stukje grond van Pillen (’t Zwaantje), waarop in 1938 de derde uitbreiding volgde. In 1941 werd de rest van de grond bebouwd. Er was toen geen onbebouwd erf meer over.

In 1950 werd een stuk grond van Jaarsveld gekocht. Hierop werd de breierij in 1951 uitgebreid, en twee jaar later (1953) werd er een garenmagazijn geplaatst. Op de grond van de Diaconie werd een statig kantoorpand gezet van twee verdiepingen. Het stuk tussen deze nieuwbouw en de bestaande bebouwing werd volgebouwd ten behoeve van de expeditie. Momenteel is hier de showroom en het restaurant gevestigd.

Eind 50er jaren zette de expansie zich voort. De confectiezaal met sheddak en bovenliggend kantine kwam in 1959 gereed waarna in 1965 een groot garenmagazijn werd gebouwd.

In 1962 sloot de schoenfabriek van Sterenborg en kwam het pand en de grond in handen van Albert Westerman. Nadat het 20 jaar verhuurd werd als schooldependance, werd het in 1982 afgebroken om plaats te maken voor een loods (1983) en later het huidige garenmagazijn (1988).

State of Art, a statement of style

Sinds 1936 lag de nadruk van het breiatelier van de familie Westerman op babykleding. Het familiebedrijf kreeg midden jaren 80 de naam Albert Westerman Groep en de hoofdactiviteit van de organisatie veranderde. Meer concurrentie, andere stoffen als badstof en minder geboorten zorgden ervoor dat het roer om moest. Albert Westerman wist een opkomende markt aan te boren met de productie van onder andere pullovers. Vanaf 1987 werden deze modellen uitgebracht onder drie eigen merken, State of Art, Collumn en Tender(grass). Toen het bedrijf minder zelf ging produceren en meer ging distribueren, werd uiteindelijk gekozen om met het sterkste merk verder te gaan: State of Art. Niet toevallig is dit ook het merk waarin de classic-carspassie van Albert Westerman het meest tot uitdrukking komt. In 1994 opende de eerste State of Art-shop zijn deuren in Almelo.

Over State of Art:

  • Showrooms in Lichtenvoorde en Antwerpen
  • 42 brandstores
  • Tal van shop-in-shop locaties
  • Meer dan 600 officiële dealers
  • Officiële webshop

Hoofdkantoor

In Lichtenvoorde is in 2012 het nieuwe hoofdkantoor van State of Art geopend. Na een ingrijpende verbouwing is het hoofdkwartier ruim 10.000 m2 groot geworden, een plek waar alles samenkomt. De rijke historie van de familie Westerman, die op exact dezelfde plek in 1936 startte met een breiatelier, is het fundament voor het nieuwe State of Art hoofdkantoor. Naast de eigen ontwerpafdeling herbergt het pand ook de State of Art Classic Porsche Collection, een 500 m2 grote werkplaats waar de Porsches onderhouden worden en een uitstekend uitgeruste eetgelegenheid. In het hoofdkantoor kunnen retailers en inkopers alle tijd nemen voor het samenstellen van hun winkelcollecties uit het brede State of Art-aanbod

Showroom

Het hoofdkantoor doet dienst als showroom voor de nieuwe kledingcollecties van State of Art. Hier worden tijdens een uitgebreide rondleiding inkopers en retailers die nieuwste modellen getoond. De vele klassieke Porsches vormen een fantastisch decor. Bezoekers spreken steevast van een indrukwekkende ervaring die het merk State of Art nog meer lading geeft. 

Familie Westerman

Al jarenlang heeft de familie Westerman oog voor kwaliteit en mode. Al in 1936 startte Albert Westerman Sr. samen met zijn zus een breiatelier. In het atelier van 200 m² produceerden zij lange tijd zeer succesvol, gebreide babykleding. Albert Westerman Jr. kwam na de HBS op zijn 22e (1965) in dienst bij Tricotagefabriek Albert Westerman, zoals het bedrijf op dat moment heette. Hij volgde tegelijkertijd een opleiding aan de Hogere Textiel School. Tien jaar later zou hij zijn vader opvolgen als algemeen directeur. Vanaf dat moment leidde hij het familiebedrijf, dat in de jaren 80 de naam Albert Westerman Groep kreeg

Bent u voor 1980 geboren, dan is de kans groot dat u ooit een gebreid kledingstuk gedragen heeft van de familie Westerman. Er werden van 1936 tot aan 1980 in totaal meer dan 40.000.000 babykleertjes geproduceerd. De productie en verkoop van kleding is Albert Westerman Jr. dan ook met de paplepel ingegeven.

State of Art Classic Porsche Collection

State of Art is onlosmakelijk verbonden met de autosport. Het begon allemaal met oprichter Albert Westerman die op tienjarige leeftijd verliefd werd op de Porsche 1500 S Cabrio. Dat gevoel is nooit meer voorbijgegaan. Op latere leeftijd ging Westerman zelf racen met de 356's en 911's, onder andere op Zandvoort en Spa-Francorchamps. 


Uiteindelijk heeft zijn passie geleid tot de State of Art Classic Porsche Collection. Met meer dan 30 klassieke Porsches, waaronder een zeldzame 550 Spyder. Deze staan tentoongesteld in een mooie ambiance in het State of hoofdkantoor in Lichtenvoorde en worden ook voor marketingdoeleinden ingezet ter ondersteuning van de kledingcollecties. Albert Westerman had dezelfde filosofie als Porsche: alle tentoongestelde Porsches moeten direct kunnen starten. Met een aantal Porsches uit de State of Art-collectie wordt tot op de dag van vandaag nog veel en hard gereden in diverse rally's over de hele wereld.

Service ruimte

Klassieke Porsches moeten met kennis, kunde en liefde onderhouden worden. Vrijwel elke dag van de week zijn er in de inpandige werkplaats monteurs aan de slag met de mooiste Porsches. Zij delen hun passie voor het merk met oprichter Albert Westerman, die de overtuiging had dat elke auto uit de State of Art Porsche Collection altijd direct moet kunnen starten en zo moet kunnen wegrijden. De monteurs voeren reparaties uit, zijn bezig met restauratiewerkzaamheden en prepareren de auto's voor komende races.




Naar boven